Skip to main content

2021. Jaar twee van de pandemie. Want blijkbaar zijn we er zo snel nog niet vanaf. Lockdown in, lockdown uit. De “zomer van de vrijheid“, gevolgd door een omicronwinter.

Een bewogen jaar voor mij persoonlijk, op alle vlakken: ik en m’n vriendin raakten rond Pasen besmet met COVID-19, daarna veranderde ik onverwacht van job (long story met een happy ending), flanste ik er een hernia en 7 coronakilo’s bij en had m’n lijf wat last van verzwakte weerstand. Tussen die kwalen door hebben we het er wel van genomen hoor, daar niet van.

Het resultaat is dat m’n blog niet volledig stillag, integendeel, maar bij momenten ook niet op volle toeren draaide. Waar ik groei had vooropgesteld, zijn mijn bezoekersaantallen eerder gestagneerd. Verder waren sociale media voor mij ook weer geen echte prio. (Ik blog liever.)

Dusss… waar klokken we dan af in 2021? Welke blogdoelen heb ik bereikt en welke niet? En wat zijn m’n voornemens voor 2022? Ontdek het hieronder!

Mijn AGMJ blogresultaten voor 2021 en blogdoelen voor 2022 - door Laurens M - via AGMJ - FIM

Hoe presteerde AGMJ in 2021: The Good

Hallo Nederland!

In het verleden heb ik geprobeerd ook meer Nederlandse lezers aan te trekken. Vlaanderen is nu eenmaal klein… Dat deed ik onder meer door AGMJ.nl aan te kopen en een Nederlandse “kopie” van m’n website te maken.

Google beschouwde de Belgische variant echter als relevant genoeg voor Nederlandse bezoekers, waardoor dit weinig tot geen effect had op m’n verkeerscijfers. Het proberen waard…

Ik haalde de Nederlandse kopie dan maar weer offline omdat deze me alleen maar tijd, geld en laadsnelheid kostte en – ironisch genoeg – was de meerderheid van mijn bezoekers in 2021 blijkbaar Nederlands! (43.871 sessies uit Nederland VS 25.021 uit België). Bijzonder fijn vind ik dat! Hoe meer zielen, hoe meer vreugd.

Hoe dit komt? Geen idee. Dat zal je aan Google moeten vragen… Uiteraard ga ik hier wel rekening mee houden in de toekomst, bijvoorbeeld door bepaalde posts net iets anders te optimaliseren voor Google. Spannend! Ik hoop in 2022 natuurlijk zowel meer Belgen als Nederlanders aan te trekken.

The Gentle Journal lives!

Ik had me voorgenomen om in 2021 terug iets persoonlijker te gaan bloggen en m’n online dagboek ‘The Gentle Journal‘ nieuw leven in te blazen. En dat is gelukt! Ik publiceerde twee edities in mei en in juni.

Twee lijkt misschien niet veel, maar het is een begin! Zo’n maanddagboek bijhouden is nu eenmaal wel wat werk. Misschien moet ik me voornemen er 4 à 6 per jaar te posten?

Die twee edities werden in totaal trouwens 121 keer bezocht. Da’s pover op een totaal van 115.953 paginaweergaven in 2021. Basically betekent het dat geen kat ze leest, maar misschien mag ik me hier niet vastpinnen op cijfers

Ik haal er namelijk een ander soort voldoening uit. Onlangs zei m’n vriendin me dat ze die journals af en toe herleest omdat je zoveel leuke zaken gewoon vergeet… (Dat geldt zéker ook voor mij.) En dat vond ik op zich héél fijn om te horen.

Ik doe het dus voor mezelf, en voor jou lieverd! En zij die willen mogen natuurlijk meegenieten…

Eerste e-books verkocht

In 2020 maakte ik werk van een webshop met 2 kleine reisgidsen, waarvan ik er ondertussen enkele verkocht! COVID-19 gooide echter roet in het eten, waardoor het me voorlopig niet nuttig leek hier extra energie in te steken. Véél minder interesse in reizen.

Ik had me voorgenomen om 3 nieuwe reisgidsen en 1 online cursus te commercialiseren in 2021, maar dat plan is dan ook in het water gevallen. Waar ik wel écht werk van wil maken in 2022 is de online cursus, al ga ik er wegens tijdsgebrek eerder een soort gids van maken denk ik.

Ik heb er eigenlijk best al veel werk in gestoken en wil dit product dan ook echt lanceren. Wat het precies zal zijn, verklap ik nog even niet, maar ik denk/hoop dat hier nu meer vraag naar is…

AGMJ webshop

Hoe presteerde AGMJ in 2021: The Bad

Stagnerende bezoekersaantallen

2020 was een recordjaar voor m’n blog op het vlak van bezoekers, sessies en paginaweergaven. Een verdubbeling!

Die stijging was bijna volledig te danken aan één blogpost over online spelletjes om samen met vrienden en familie te spelen.

Ik schreef deze post omdat ik mijn verkeer tijdens de eerste lockdown zag kelderen (niemand zocht nog reistips) en in wou spelen op wat mensen tijdens de lockdown zouden zoeken en doen.

Het resultaat? Honderden extra bezoekers per dag. Ik blij, maar ik wist natuurlijk toen al dat dit succes extreem en tijdelijk was, omdat de lockdown dat ook zou zijn. (Ik wist niet dat er nóg lockdowns gingen komen, ahum.)

Ik kon echter niet inschatten:

  • hoelang online spelletjes zouden pieken
  • of mijn reistips terug verkeer zouden aantrekken in 2021

Daarom bleef ik inzetten op blogposts over spelletjesgezelschapsspelletjes voor twee personen en de beste games voor de Nintendo Switch bijvoorbeeld – maar deze boekten nooit een gelijkaardig succes. Verre van zelfs.

Mijn inschatting was ook dat mensen véél in eigen land zouden reizen. Daarom schreef ik onder meer blogposts over de Trollen in De Schorre, LABIOMISTA en Plantentuin Meise. Achteraf gezien bleek dat een goede zet.

Dussss… waar is de teller dan gestopt in 2021?

  • Gebruikers: in 2021 bezochten 65.806 mensen mijn blog, ten opzichte van 65.847 in 2020 (een daling van -0,06%). Mijn doel was 80.000 bezoekers halen in 2021.
  • Sessies: al die mensen tezamen kwamen in totaal 72.692 keer langs in 2021, ten opzichte van 74.277 keer in 2020 (een daling van -2,13%). Mijn doel was 100.000 sessies halen in 2021.
  • Paginaweergaven: in totaal bekeken die mensen 115.953 pagina’s in 2021, ten opzichte van 115.585 pagina’s in 2020 (een stijging van 0,32%). Mijn doel was 140.000 paginaweergaven halen in 2021.

Mijn AGMJ blogresultaten voor 2021 en blogdoelen voor 2022 - AGMJ - Gebruikers sessies paginaweergaven

Van de 65.806 mensen die mijn blog bezochten in 2021, kwamen er 52.450 (79,44%) via zoekmachines zoals Google. In 2020 trok ik 53.342 mensen aan via zoekmachines.

Verrassend genoeg presteerde mijn topblog over de online spelletjes in 2021 zelfs nog nét iets beter dan in 2020. Begin 2021 was er namelijk nog veel interesse, die vervolgens langzaam daalde en stagneerde.

Tenzij COVID-19 nog voor zotte verrassingen zorgt, verwacht ik hier wel een daling in 2022. Een daling die zelfs vlotjes voor een algemene daling van ál mijn blogverkeer kan zorgen. Opletten geblazen dus! Dé uitdaging voor 2022 zal zijn om die klap op te vangen met nieuwe publicaties.

Als m’n topblog net beter scoorde, hoe komt het dan dat ik mijn blogdoelen niet gehaald heb in 2021? Wel, de maatregelen werden af en toe soepeler in 2021, maar nog niet soepel genoeg om zorgeloos te reizen. Mijn reisblogs scoorden daardoor in 2021 nog slechter dan in 2020. Bovendien zorgden mijn nieuwe blogs over spelletjes en trips niet voor een spectaculaire stijging.

Mijn doelen voor 2021 waren dus te ambitieus, maar al bij al ben ik blij met een status quo. Toch durf ik in 2022 nog gaan voor groei, maar dan voorzichtiger. Slow and steady wins the race! 

Hoe? Met een gezonde mix van onder meer reizen in en buiten eigen land, spelletjesposts en -reviews, recepten… Ik ga niet op één paard wedden.

Meer blogs geschreven, maar geen 25

In 2020 schreef ik amper 10 blogposts. Véél te weinig. Daarom zette ik het aantal te publiceren posts voor 2021 ambitieus op 25 als “absoluut minimum”.

Uiteindelijk zijn het er 18 geworden. Bijna het dubbel, maar geen 25 natuurlijk. Misschien het doel voor 2022 toch maar op 20 zetten? En alle extra posts als bonus beschouwen? Misschien wel.

Mailinglijst blijft groeien, maar net geen 800 abonnees

Door omstandigheden heb ik in 2021 eigenlijk niet ingezet op manieren om nog extra nieuwsbriefabonnees te krijgen, al is het aantal abonnees uiteindelijk wel mooi gestegen tot 768. Nét niet genoeg om mijn doel van 800 te halen!

Ik wou in 2021 350 bezoekers(sessies) binnenhalen via mailings. Dat zijn er 38 geworden. Woepsie, haha! Dat heb je natuurlijk als je maar één nieuwsbrief uitstuurt. Serieus werkpuntje…

Mijn AGMJ blogresultaten voor 2021 en blogdoelen voor 2022 - AGMJ - Groei mailinglijst

Online social distancing

Mijn social mediagebruik valt eigenlijk heel simpel samen te vatten: véél passief Instagramgescroll met een vleugje Pinterest.

Ik ben er eigenlijk enkel proactief mee bezig (voor m’n werk en) als ik op reis ben. En weinig investeren betekent meestal (terecht) weinig terugkrijgen…

In 2021 trok ik 2.173 bezoekers(sessies) aan via social, in 2020 waren dat er 2.315:

  • 1.410 via Pinterest
  • 594 via Facebook
  • 122 via Instagram
  • 2 via Twitter

Mijn AGMJ blogresultaten voor 2021 en blogdoelen voor 2022 - AGMJ - Bezoekerssessies

Mijn sociale mediakanalen groeiden – op Insta na – ook amper:

  • Ik wou in 2021 van 230 naar 260 volgers gaan op Facebook, maar strandde op 232.
  • Ik wou in 2021 van 265 naar 290 volgers gaan op Instagram (@AGMJ.be), en dat werden er verrassend genoeg 301.
  • Bovendien blies ik nieuw leven in m’n Insta account voor cosplayfotografie (@AGMJ.cosplay), met 213 extra volgers!
  • Ik wou 2.700 bezoekers via Pinterest in 2021, en trok er 1.410 aan.

Ik spendeer liever tijd aan m’n blog zelf dan aan social, dus ook in 2022 ga ik voor low hanging fruit. Het is wel zo dat iedereen sinds kort ook links in Instagram Stories kan verwerken (Eindelijk!), dus daar ga ik zéker gebruik van maken.

Ook m’n @AGMJ.cosplay wil ik proactiever gaan onderhouden omdat dit account volgens mij het meeste groeipotentieel heeft (het is nogal niche, en spreekt dus één duidelijk afgebakend doelpubliek aan).

In het ideale geval worden de twee social mediakanalen die ik het liefst gebruik ook m’n grootste social verkeersbronnen: Instagram en Pinterest.

Vooral inkomsten die in de lucht hangen

Ik blog voor m’n plezier, maar natuurlijk is het mooi meegenomen als ik er ook een centje mee zou kunnen bijverdienen. Op z’n minst genoeg om de onderhoudskosten te dekken.

Dat doe ik op twee manieren: via m’n shop en via affiliate marketing. Als je via mijn blog iets boekt of koopt dan krijg ik daar een kleine commissie op (en nee hoor, dat kost jou niets extra).

Ik nam me voor om in 2021 € 200 te verdienen met affiliate marketing en € 200 op andere manieren. “Helaas” bleef het bij € 20 à € 30 effectieve inkomsten in totaal, al hangen er nog wel wat inkomsten “in de lucht” bij Bol.com en Booking.com. Zo’n € 100 zelfs. Toch niet niets.

Ik moet ook wel toegeven dat ik héél selectief ben in de samenwerkingen die ik aanga. Authenticiteit is voor mij véél belangrijker dan m’n ziel verkopen.

Mijn wensen en ambities voor 2022: The Goals

Meer verkeer

Not gonna lie: ik haal veel voldoening uit stijgende bezoekersaantallen. 2021 was een status quo ten opzichte van 2020, maar in 2022 wil ik toch terug voor groei gaan, zij het héél voorzichtig (ook al maakt COVID-19 alles onzeker natuurlijk):

  • Gebruikers: ik wil in 2022 70.000 bezoekers aantrekken (ten opzichte van 65.806 mensen in 2021)
  • Sessies: ik wil dat al die bezoekers samen in 2022 85.000 keer langskomen (ten opzichte van 72.692 in 2021)
  • Paginaweergaven: ik wil dat m’n pagina’s in 2022 in totaal 125.000 keer bekeken worden (ten opzichte van 115.953 keer in 2021)

Blogfrequentie opdrijven

Ik wil mijn blogfrequentie opdrijven naar een absoluut minimum van 20 publicaties in 2022. Liefst meer. Haalbaar!

The Gentle Journal in leven houden

Ik wil in 2022 The Gentle Journals publiceren. Véél werk, maar als ik dagelijks een stukje aan ieder maanddagboek werk, dan moet dit zeker lukken!

Centje bijverdienen

Ik heb in 2020 en 2021 m’n eerste euro’s verdiend met bloggen, letterlijk. Da’s tof, maar het mag natuurlijk steeds ietsje meer zijn. Mijn doelen voor 2022?

  • 1 online cursus/gids maken
  • € 100 verdienen met affiliate marketing
  • € 100 op andere manieren (webshop of samenwerkingen)

Icing on the cake!

Socialer worden

Ik blijf focussen op m’n blog, en ga voor low hanging fruit op social. Geen prio, maar het zou fijn zijn om meer verkeer via Pinterest en Instagram te krijgen. De doelen?

  • Facebook: ik wil in 2022 van 230 naar 260 volgers gaan
  • Instagram:
    • @AGMJ.be: ik wil in 2022 van 300 naar 330 volgers gaan
    • @AGMJ.cosplay: ik wil in 2022 van 213 naar 300 volgers gaan
  • Pinterest: ik wil in 2022 2.000 bezoekers aantrekken via Pinterest, ten opzichte van 1.410 in 2021

Alle beetjes helpen!

Meer mail

Het aantal abonnees op m’n nieuwsbrief groeit netjes, en dat wil ik blijven opdrijven. Verder wil ik ook effectief meer nieuwsbrieven uitsturen in 2022 (als in: meer dan één, ahum).

De doelen:

  • Ik wil m’n mailinglijst in 2022 doen groeien van 768 naar 900 abonnees.
  • Ik wil 4 nieuwsbrieven versturen in 2022 (ten opzichte van 1 in 2021).
  • Ik wil in 2022 200 bezoekers(sessies) via mailings (ten opzichte van 38 in 2021).

Publicatiekalender

Tot slot wil ik 2022 wat planmatiger aanpakken. Daarom neem ik me voor om een publicatiekalender op te stellen met 20 blogs, 4 nieuwsbrieven en – misschien, héél misschien – een beetje social.

Die kan ik dan gebruiken als houvast om m’n doelen te bereiken. Alle extra’s zijn dan bonus. Ik heb er alvast zin in!

Veel succes, future self!

Leuk artikel?

There's more where that came from. Volg AGMJ via mail en mis niets!

Wat zijn jouw blogdoelen voor 2021?

Zo, dat waren mijn blogresultaten en blogdoelen voor 2021. Wat vond je ervan? Alle tips, feedback en suggesties welkom!

Heb je zelf een blog? Ja? Mooi zo! Hoe presteerde jouw webstek vorig jaar? Wat waren jouw grootste uitdagingen? En wat zijn jouw (blog)doelen voor 2022?

Deel ze zeker in een reactie onderaan deze blogpost. Ik ben benieuwd!

Laat hier je reactie achter. Ik ben benieuwd!