Als je dit leest, heb ik eindelijk de moed gevonden om na de werkuren achter mijn pc te kruipen en een nieuwe blogpost te schrijven. De eerste van 2019!

Het was een zwaar eindejaar, met vooral veel drank, eten en gezapige gezelligheid. Daar wordt een mens tam van, te tam. Zo tam dat hij stopt met sporten en bloggen en z’n zetel niet meer uitkomt.

En na al dat feestgedruis is er januari. Januari. Meh. Wat doet een mens in januari? Bekomen, bijkomen en – in het beste geval – herpakken.

Het moment is daar: ik herpak. En vandaag, jongens en meisjes, gaan we het hebben over hoe goed en/of slecht AGMJ het wel niet gedaan heeft op het interwebz in 2018 en hoe ik de toekomst zie: doelen enzo en ambities enzo voor 2019.

Ik ben een ware garnaal in blogland, maar ook garnalen mogen hun resultaten al eens evalueren en doelen stellen, toch?

Bon. START!

Mijn AGMJ blogresultaten voor 2018 en blogdoelen voor 2019 - door Laurens M - via AGMJ.be - 2018 (1)

Hoe presteerde AGMJ in 2018: The Good

Blogfrequentie

Weet je, het is best een opgave om iedere week met een nieuwe leuke originele blogpost op de proppen te komen, zeker als je werkt en een bescheiden huishouden te runnen hebt en af en toe ook nog je lief, familie en vrienden wil zien.

Tijd en zin zijn vaak ver te zoeken en planningen veranderen. Het lukte me dan ook niet altijd. Understatement.

Toch heb ik in 2018 – voor mijn doen – best veel geblogd. Ik heb er 32 gepubliceerd om precies te zijn. Dat lijkt lachwekkend weinig – en ten opzichte van veel (de meeste?) bloggers is het dat ook – maar in 2017 waren het er maar 11! (Schrik ik nu eerlijk gezegd zelf van.) Vooruitgang is vooruitgang! Nah!

Mijn meest bekeken blogposts in 2018? Daar zitten ook voor mij een aantal verrassingen tussen:

  1. Citytrip Berlijn: 11 bezienswaardigheden die je niet mag missen
  2. Citytrip Sevilla: 9 bezienswaardigheden die je niet mag missen
  3. FACTS 2015: Nerd Nirvana
  4. Mijn eerste maatpak
  5. 7 inspirerende modeblogs voor mannen

Een bont allegaartje. I like!

SEO (zoekmachineoptimalisatie)

Ik heb in 2018 vooral ingezet op inhoudelijk sterke artikels, vaak over topics waar mensen naar zoeken in Google (citytrips, grooming, reviews, enz.). Ik geef het toe, dat is pure beroepsmisvorming, maar… het heeft z’n vruchten afgeworpen:

  • Gebruikers: in 2018 bezochten 6.677 mensen mijn blog, ten opzichte van 2.096 in 2017 (een stijging van 218,56%!)
  • Sessies: al die mensen tezamen kwamen in totaal 7.653 keer langs in 2018, ten opzichte van 2.627 keer in 2017 (een stijging van 191,32%)
  • Paginaweergaven: in totaal bekeken die mensen 10.321 pagina’s in 2018, ten opzichte van 7.408 pagina’s in 2017

Blogresultaten 2018 - AGMJ

Van de 6.677 mensen die mijn blog bezochten in 2018, kwamen er 4.692 via zoekmachines zoals Google. In 2017 trok ik 1.134 mensen aan via zoekmachines. Mooie vooruitgang voor een garnaal, toch?

Nieuwsbrief

Weet je, ik ben fan van online kanalen die je volledig zelf in de hand hebt, en dat zijn in mijn geval m’n eigen website en m’n nieuwsbrief.

Ik heb in 2018 geprobeerd om meer mensen te laten inschrijven op m’n nieuwsbrief. Hoe ik dat deed? Via knoppen op de website, pop-ups en lead magnets.

Wat is een lead magnet? Dat is iets waardevols dat je mensen biedt in ruil voor hun e-mailadres / inschrijving op je nieuwsbrief. In mijn geval waren dat vooral e-books over citytrips.

Op die manier heb ik m’n nieuwsbriefabonnees opgedreven van 18 naar 82. Daar ben ik meer dan tevreden mee. Ik zou m’n nieuwsbrief alleen wat consequenter moeten uitsturen. *Kuch*

Blogresultaten 2018 - nieuwsbrief - AGMJ

Hoe presteerde AGMJ in 2018: The Bad

Weinig vaste lezers

Ik heb vóór AGMJ een persoonlijke/literaire blog gehad – ‘Illiveris’ – en een modeblog: ‘Up To The Nines’. Die nicheblogs waren allebei klein, maar ze hadden wel een duidelijk afgebakend doelpubliek.

Ik hield het echter nooit vol om te bloggen over slechts 1 van mijn interesses. Daarom besloot ik A Gentle Man’s Journal (AGMJ) in het leven te roepen.

Ik blog hier over al wat me interesseert: mode, reizen, food, games & geekiness, literatuur, persoonlijke dingen en fotografie.

Ik ben er nog steeds van overtuigd dat dat een goede beslissing was. M’n blog motiveert me om met al die zaken bezig te zijn en ik vind het ook echt fijn om er zo mee bezig te zijn. Het nadeel? En dat wist ik op voorhand: ik heb niet 1 duidelijk doelpubliek.

Da’s meteen ook m’n Achilleshiel. Er zijn weinig mensen die zich voor ál deze topics interesseren, en daardoor weet ik – denk ik – ook maar weinig mensen buiten m’n persoonlijke netwerk te binden aan m’n blog en krijg ik weinig echte reacties.

Dat vind ik stiekem wel jammer. Niet veel aan te doen, I guess?

Topicarmoede

Soms wil ik écht heel graag bloggen, maar heb ik totaal geen inspiratie. Da’s best frustrerend! Ik zou vooral graag wat meer variëren qua onderwerpen. Nu zit ik vaak een beetje vast in dezelfde formats.

Op zich geen ramp, maar wat originaliteit kan zeker geen kwaad, toch? Als jij leuke onderwerpideeën voor AGMJ weet: shoot!

Ben ik wel sociaal genoeg voor social?

Ik heb in 2018 1.427 bezoekers aangetrokken via sociale media, waarvan:

  • 1.233 via Facebook
  • 112 via Pinterest
  • 58 via Twitter
  • 14 via Instagram

Blogresultaten 2018 - sociale media - AGMJ

Dat zijn bijna 3x meer bezoekers dan in 2017, maar ik heb het gevoel dat ik nog veel potentieel laat liggen. Ik slaag er bijvoorbeeld niet echt in om meer volgers te krijgen op:

  • Facebook: ik ging in 2018 van 166 naar 194
  • Instagram: ik ging in 2018 van 166 naar 192

Ik durf het bijna niet delen!

Weet je wat het is? Je spendeert uren aan het schrijven van een interessante blogpost, en wanneer je artikel eindelijk klaar is en je drukt op “Publiceren”? Dan gebeurt er niets. Nada. Nothing. Tenzij je het deelt op social. Heel eerlijk? Dat delen op social is er voor mij soms net teveel aan…

…maar het lukt nog net. Het echte probleem is dat succesvolle sociale media onderhouden bijna een hobby op zich is. Naast je blogpublicaties moet je immers – liefst een aantal keer per week – nog andere leuke zaken delen. Ain’t nobody got time for that!

Ik weet niet of ik het kan. Ik weet niet of ik het wil. Maar één ding is zeker. Als ik meer verkeer en volgers via social wil moet ik hier een extra effort voor doen. Alle tips welkom!

Mijn wensen en ambities voor 2019: The Goals

Graag wat meer verkeer

Ik wil in 2019 meer bezoekers dan in 2018. Vrij logisch verlangen, denk ik. Misschien even wat concrete doelen formuleren?

  • Gebruikers: ik wil in 2019 9.000 bezoekers aantrekken (ten opzichte van 6.677 mensen in 2018)
  • Sessies:ik wil dat al die bezoekers samen in 2019 10.000 keer langskomen, (ten opzichte van 7.653 keer in 2018)
  • Paginaweergaven: ik wil dat m’n pagina’s in 2019 in totaal 12.500 bekeken worden (ten opzichte van 10.321 keer in 2018)

Blogfrequentie opdrijven

Ik heb in 2018 meer blogpost gepubliceerd dan ooit tevoren, maar alles kan beter! Ik zou mijn frequentie graag nog een beetje opdrijven. Een beetje, want het moet realistisch blijven. Ik ben geen student meer: tijd is een kostbaar goed geworden.

Hoe ik dat ga doen? Wel, ik heb altijd de neiging om zeer lange inhoudelijke artikelen te schrijven. Op wat recepten en moodboards na, heb ik niet echt veel korte blogposts.

Waarom? Een abnormaal sterke drang om iedereen die doorklikt naar m’n blog waar voor z’n klik te bieden? Geen. Idee.

Misschien moet ik ook maar eens wat kortere dingen publiceren, toch? Lekker luchtig.

Let’s get personal

Ik heb in 2018 “veel” geblogd, maar ik heb m’n tronie niet vaak laten zien. Op die manier wordt de boel hier nogal onpersoonlijk. Da’s niet de bedoeling. Wellicht is dit ook één van de redenen waarom ik niet veel vaste lezers heb. Ze kennen me niet!

Als ik naar mezelf kijk, dan ben ik vaak benieuwd naar de bloggers achter de blog. Wat ze doen, dragen, vinden, enz. Misschien moet ik ook maar eens wat persoonlijker worden: terug meer persoonlijke outfits tonen, lullen over persoonlijke dingen (doe ik graag hoor, daar niet van), m’n online dagboek ‘The Gentle Journal‘ nieuw lezen inblazen. Die dingen.

Camel & Jeans - via AGMJ

Ik moet alleen vechten tegen dat kleine stemmetje in m’n hoofd dat zegt: “Wie gaat dat in godsnaam willen lezen?”, “Outfitposts, hoe ijdel wil je overkomen?”, “Lullen? Er wordt al genoeg geluld op het internet.”

Hetzelfde geldt voor sociale media trouwens: misschien moet ik maar wat meer persoonlijke dingen laten zien. Snapshots! Een blik achter de schermen! Uiteindelijk ben ik de blogger achter de blog, toch? De lijm die alles bij elkaar houdt? Damn, dat klinkt hoogdravend voor een garnaal.

Misschien ook wat doelen opstellen voor social?

  • Facebook: ik wil in 2019 van 194 naar 250 volgers gaan
  • Instagram: ik ging in 2019 van 192 naar 250 volgers gaan
  • Pinterest: ik wil in 2019 500 bezoekers aantrekken via Pinterest, ten opzichte van 112 in 2018

Bescheiden, maar – hopelijk – realistisch!

Het mag wat creatiever, m’neer

Ik geef dat grif toe. Ik heb vorig jaar vooral geblogd in functie van Google. Dat heeft me veel extra bezoekers opgeleverd, maar het is niet goed voor de creativiteit.

Blogposts met literaire hersenspinsels of fotografische experimentenl’art pour l’art – zijn daardoor wat achterwege gebleven. Daar wil ik terug verandering in brengen.

Ik wil experimenteren met kortverhalen, poëzie en andere literaire experimenten. En ik wil foto’s nemen en tonen van onzinnige maar kunstzinnige dingen, omdat het kan! Niet omdat er veel op gezocht wordt in Google. (Al zal ik zo’n artikels natuurlijk ook wel blijven schrijven.)

Let’s get social

Stiekem wil ik toch ook meer succes op social hoor, vooral omdat dit ook meer bereik, verkeer en reacties oplevert. Het lijkt nu soms een beetje of ik voor niemand schrijf. Is there anyone out there?

Ik zou vooral graag inzetten op Facebook en Pinterest, en m’n Instagram op z’n minst in leven houden. Grappig genoeg gebruik ik Instagram het meest, maar vooral passief.

Ik zal een beetje meer in termen van social moeten leren denken, misschien zelfs een planning opstellen voor deze 3 kanalen (anders ga ik het niet halen vrees ik).

Alle tips zijn meer dan welkom trouwens!

Wat zijn jouw blogdoelen voor 2019?

Zo, dat waren mijn blogresultaten en blogdoelen voor 2019. Wat vond je ervan? Alle tips, feedback en suggesties welkom!

Heb je zelf een blog? Ja? Mooi zo! Hoe presteerde jouw webstek vorig jaar? Wat waren jouw grootste uitdagingen? En wat zijn jouw blogdoelen voor 2019?

Deel ze zeker in een reactie onderaan deze blogpost. Ik ben benieuwd!

2 Reacties

Laat hier je reactie achter. Ik ben benieuwd!