Skip to main content

TGJ - 07 - 2016 - Over zeilschepen en Zweden

De tijd vliegt, en herinneringen zijn vluchtig. Daarom heb ik me voorgenomen een journaal / dagboek / logboek bij te houden: iedere dag een andere gebeurtenis, herinnering, gedachte om te koesteren…

Het mag eender wat zijn, eigenlijk. Grootse dingen, maar ook kleine. Ik pluk de dag. Doen jullie mee?

Beste Gentle Journal, dit beleefde / voelde / dacht ik in juli 2016:

juli

En dat EK duurt maar voort. Daarom kropen we vanavond gezellig bij elkaar… om de Belgen op hun dak te zien gaan tegen Wales. 3-1. Ha. Ha. Wat een klucht. Voortaan volg ik terug enkel de modeweken hoor. Daar scoren de Belgen al-tijd.

Vandaag was het tijd voor wat old school gaming. Ik trok naar m’n broertje in Nijlen en daar tokkelden we – samen met Tim, een goede maat van m’n broer – wat op de oude GameCube: ‘Mario Tennis’ en ‘James Bond Nightfire’.

Pure nostalgie. En nog steeds leuk, eigenlijk. Daarna aten we een smakelijk frietje en keken we naar Duitsland – Italië.

juli

Ja, bon, we kregen er maar niet genoeg van, dus ging ik vandaag nog eens naar Nijlen en bracht ik wat eigen klassiekers mee. Er is geen enkel spel dat we vroeger zoveel gespeeld hebben als ‘Super Smash Brothers Melee‘, denk ik. En het blijft gewoon steengoed.

Binnenkort ga ik naar Stockholm! Ik wist dat m’n nonkel en tante er al geweest waren, dus ik ging eens subtiel polsen of zij nog een gids hadden. Bingo! En ja, dan blijf je plakken natuurlijk. Voor een goed wijntje, en koffie.

juli

Veronique kreeg slecht nieuws. Zij heeft dit schooljaar echt haar hart en ziel gelegd in de school waar ze les gaf – Sint-Ursula in Lier – en vandaag werd ze vriendelijk bedankt voor bewezen diensten. Er is geen plaats voor haar volgend jaar. Salut en de kost.

Prachtsysteem, toch, dat onderwijs? Bonjour de gemotiveerde mensen maar weg, en zorg ervoor dat de uitgebluste rotten nooit ontslagen kunnen worden. Topstrategie!

Wat me ook opviel, is dat ik niet goed (meer) weet hoe ik Veronique als “een gewone vriend” moet troosten. Het was wat onwennig. Ik denk dat zij dat ook voelde, want ze vertrok even later naar een van haar beste vriendinnen voor troost.

juli

Toch wou ik Vero op één of andere manier nog wat troost bieden. Daarom racete ik na m’n werk naar een bloemenwinkel. Daar kon ik op de valreep nog een mooi boeketje versieren. Ik was niet thuis toen ze het boeketje met briefje zag, maar ik denk (en hoop) dat ze er wel blij mee was.

Ik was niet thuis omdat ik iets was gaan eten in ‘De Comeet‘ in Lier met Stijn, een goede maat van me. Stijn is aan de laatste etappe van z’n doctoraat bezig, en dat zie je een beetje: hij staat scherp en ziet nogal weinig zonlicht. Gelukkig slaagde ik erin om hem buiten te sleuren, het zonlicht in!

Het was eindelijk nog eens een zomerdag, dus gingen we op het gezellige binnenterras zitten. Ik bestelde ook ‘ns iets anders: Gamba’s Tomajillo. Miljaar, dat was lekker! Ondanks het prulwerk, want ik hing echt vol saus. Achja, het was het waard!

Miljaar dat heeft gesmaakt! #gambas #tomajillo #zomersterras #DeComeet #Lier

juli

Hoera! Vandaag heb ik voor het eerst sinds m’n blessure terug gecrosstraint! Ik had het nodig en het voelde verdomd goed.

’s Avonds ging ik met makker Tom iets drinken op het terras van ‘Per Tutti’ in Lier. Tijdens de heenreis – op de fiets – kwamen we mijn nonkel en tante 3 keer tegen op 3 verschillende plaatsen. Redelijk komisch!

Er was wel wat volk op de Grote Markt. Blijkbaar speelden ze de halve finale van het EK – Frankrijk – Duitsland – op het grote scherm. Terwijl we van onze drankjes lagen te nippen, kwamen Stijn en zijn vriendin Sandra toevallig voorbij gewandeld, dus nodigden we hen uit voor een drankje.

Toen Stijn en Sandra vertrokken, kwamen ook mijn nonkel en tante er even bij zitten. De signalen van de kosmos mag je nu eenmaal niet negeren! Of zoiets…

Daarna trokken Tom en ik nog wat verder. We aten een kebab, dronken iets bij ‘Sint-Gummarus’ en eindigden in ”t Kafaat’. Fijne avond! Moeten we vaker doen…

juli

Vrijdag! M’n moeder en stiefvader Danny nodigden me uit om een hapje te gaan eten bij restaurant ‘Rosario‘, en ik sta erom bekend zo’n uitnodigingen nooit te weigeren. Daarna dronken we gezellig nog een cocktail en een koffietje bij ‘Per Tutti’.

Hoezee! Vandaag heb ik voor het eerst ook opnieuw geroeid. Ik was er een beetje bang voor. Want tijdens het roeien moest ik mijn gekwetste spieren opnieuw zwaar belasten. Maar ik heb het overleefd! Binnenkort ook opnieuw halters heffen tedju!

Daarna gingen ik en Veronique BBQ’en bij m’n nonkel en tante. Altijd gezellig, en lekker zomers!

juli

Het was dringend tijd voor quality time met de mama, dus trok ik met haar naar The Tall Ships Races in Antwerpen. Indrukwekkend, vooral toen het laatste schip – een groot Mexicaans zeilschip – de haven verliet.

Plots klommen er tientallen matrozen in de masten, en zij gingen daarna ook op (!) de zeilen staan. Terwijl ze luid met z’n allen een gezellig Mexicaans lied zongen, werd de boot weggesleept. De moeite!

De Mexicanen varen uit in stijl! #antwerptallshipsraces2016 #antwerptallshiprace #tallshipsraces #Antwerp

Een foto die is geplaatst door Laurens M (@agmjbe) op

’s Avonds brachten we nog een bezoekje aan Danny – een goede vriendin – en legden we een tripje naar Den Haag vast met z’n drieën. Daarna ging de hele familie naar de finale van het EK kijken op het terras van ‘Per Tutti’, met wat drankjes en hapjes natuurlijk!

juli

M’n moeder stelde voor om naar ‘Mechelen zingt‘ te gaan, dus trokken we eropuit. Ik wist niet echt wat ik mocht verwachten, maar uiteindelijk werd het een topavond!

We kregen allemaal een krantje met liedjesteksten in handen op de Grote Markt. Vervolgens zongen en dansten we uit volle borst mee! We sloten de avond af met prachtig vuurwerk. Top!

Ik doe dan maar mee he jongens… :-p #Mechelen #mechelenzingt

Een video die is geplaatst door Laurens M (@agmjbe) op

Danske placeren op de markt in Mechelen met ons Hilde! #mechelenzingt

#Mechelen, u was geweldig! #MechelenZingt

#Vuurwerk boven de #SintRomboutstoren in #Mechelen! #MechelenZingt

juli

Af en toe bloggen, dat moet ook gebeuren natuurlijk. Vanavond werkte ik aan een blog post over de geschiedenis van het poloshirt. Allen daarheen!

Het poloshirt - Wie droeg het eerst - AGMJ - FB

juli

En ook een minidagboek uitwerken kost wel wat tijd: weer een blogavondje dus!

Vanavond ging ik met m’n moeder, m’n stiefvader en Miranda – een goede vriendin – eten in ‘Het Looks‘ in Lier. Lekker en gezellig, zoals altijd!

juli

Lang geleden dat ik nog allergie voor huisstofmijt heb gehad, maar nu heb ik het toch weer zwaar te pakken. Star Wars in m’n hoofd: best vermoeiend. Dan maar vroeg in bed, met ’n boek… (nog steeds ‘Game of Thrones’) Oh ja – by the way – mijn vakantie is begonnen!

Shopdagje Maastricht in goed gezelschap! Solden jagen. Ik kocht een leuke trench, groene double monkstraps en een vrolijke zwembroek!

Oh ja, en een stripboek dat me echt wel aansprak: ‘Nimona‘. Ik wil echt al lang met een deftige stripreeks beginnen, maar vind niet meteen iets dat me aanspreekt… Iemand tips?

Toen we terug in Nijlen waren, vertelde m’n broertje me dat ‘Pokémon Go‘ nu ook beschikbaar is in België. Uiteraard downloadde ik de app en ging ik met een groepje benieuwde jagers achter een Squirtle aan. Die vonden we na even zoeken – *kuch* – buiten op straat.

Pokémon Go - Squirtle

juli

M’n nonkel en tante hebben onlangs ‘Kubbs‘ gekocht, een traditioneel Zweeds spel. Ik had er nog nooit van gehoord, maar vandaag organiseerden we een kleine initiatie in de tuin.

Twee teams staan tegenover elkaar op een speelveld van 5 op 8 m dat verdeeld is in twee helften. Op de achterlijn van iedere helft – tegenover elk team – staan telkens 5 ‘kubbs’.

Het is de bedoeling dat ieder team alle ‘kubbs’ aan de overkant van het terrein omver gooit met houten stokken. Als het team daarin slaagt, moeten ze tot slot ook nog de koning in het midden omver gooien. Dat is het spel in een notendop, want de regels zijn nog wel net iets uitgebreider dan dat. Bekijk ze hier:

Conclusie? Voor starters is het even slikken, maar het is wel leuk. En je wordt er best wel hongerig van, daarom sloten we af met pistolets en charcuterie!

juli

Vakantie. Vandaag op m’n eentje even naar Antwerpen geweest om nog wat naar de solden te gapen en nog wat laatste reisspullen te kopen voor m’n citytrip naar Stockholm. Rustig dagje. Mag al eens.

Morgen vetrek ik naar Stockholm met twee vriendinnen (Laurence en Jasmine) om een derde vriendin (Ellen) – die daar woont – te bezoeken. Hoezee! We hebben er allemaal ontzettend veel zin in!

Inpakken dan maar! En m’n koffer – en stiekem mezelf – gaan wegen bij m’n nonkel en tante. Met koffie. *kuch*

juli

Hoppa! Trein op richting luchthaven – samen met de dames inchecken – en enkele uurtjes later landen in Bromma, Stockholm!

We namen een shuttlebus richting centrum en daarna checkten we in in ons hotel: ‘HTL Upplandsgatan‘. Toch wel een aanradertje: mooi, modern en vriendelijk en behulpzaam personeel.

Daarna verkenden we al eens rustig wat straatjes in Gamla Stan – de oude stad – en ontmoetten we Ellen, volledig ingeburgerd en al! Zij nam ons mee naar Bryggan Vid Årstaviken, een leuk ponton in Södermalm.

Citytrip Stockholm - Bryggan Vid Årstaviken

Daar namen we allemaal een frisse duik en gingen we een hapje eten. Echte Zweedse kost: een schotel met zalm uiteraard!

Zweedser dan dit wordt het niet! #zalm #Stockholm

Een foto die is geplaatst door Laurens M (@agmjbe) op

Afsluiten deden we met een verkennende cocktail bij ‘Gården Bar & Grill, een hippe keet vlakbij het hotel. Dat smaakte naar meer. Veel meer.

Citytrip Stockholm - Gården Stockholm

juli

Dag 2! Tijd voor een stevige wandeling. We verkenden Norr Mälarstrand in Kungsholmen – een mooie en groene weg naast het water – tot aan het prachtige Stadshuset. Daarna wandelden we richting stadsbibliotheek.

Mooie wandeling langs de #riddarfjärden in #Stockholm!

Een foto die is geplaatst door Laurens M (@agmjbe) op

’s Middags aten we een hapje in de trendy Miss Behave Bar en verkenden we Gamla Stan – de oude stad – en Riddarholmen. Ellen nodigde ons uit te dineren in haar appartement. We kochten wat ingrediënten voor taco’s in de supermarkt en sloegen aan het koken.

’s Nachts nam Ellen ons mee naar Trädgården, één van de vetste outdoor zomerclubs die ik ooit gezien heb. Onder een brug nog wel! De sfeer deed een beetje denken aan Berlijn, eigenlijk.

Coole feestjes onder bruggen! #trädgården #stockholm

juli

Dag 3! Ik wou Stockholm echt binnenstebuiten keren. Daarom stond ik heel vroeg op en repte ik me naar het Vasamuseum op het eiland Djurgården. Dit maritiem museum herbergt de Vasa, een volledig intact gebleven zeventiende-eeuws schip.

Het schip moest de trots van de Zweedse oorlogsvloot worden toen het uitvoer op 10 augustus 1628, maar 20 minuten na de eerste uitvaart zonk het in de haven van Stockholm. Het ving te veel wind, was niet stabiel genoeg, kantelde en het water gutste de (voor de gelegenheid geopende) geschutpoorten binnen. Bummer!

Pas 333 jaar later werd het schip volledig geborgen, gerestaureerd en ondergebracht in een museum. Het museum is een must-see als je eens in Stockholm bent! Wat een majestueus schip!

Na de Vasa pikte ik nog snel de gratis expo van het Moderna museet mee en daarna sprak ik af met de chicas om te gaan kajakken rond het eiland Långholmen!

#modernamuseet #stockholm

Bootje varen met @e.frederika! #Stockholm

Bye bye birdie! #kayakken #Stockholm

Hyperspontane kayakselfie… En ook wel: #messyhairdontcare! #stockholm

Een foto die is geplaatst door Laurens M (@agmjbe) op

’s Avonds waren we uitgenodigd voor een verjaardagsfeestje op Fjäderholmarna, een knus eiland buiten het centrum. De jarige? Een sympathieke Nederlandse collega van Ellen.

Op de ‘Sun Rocks‘ genoten we met een tiental fijne mensen van een geïmproviseerde BBQ. We aten. We dronken. We zwommen. We lachten. We genoten van de zonsondergang. We voerden worst aan meeuwen. Het was een avond om nooit te vergeten.

Aangezien we er niet genoeg van kregen, namen we de boot terug richting centrum en gingen we met z’n allen uit naar Slakthuset, een coole club op een dakterras in een verder verlaten industriezone. Topdagje tedekke!

@smien_, the ginger mermaid of #fjäderholmarna

The best BBQs are island BBQs! #birthdayparty #fjäderholmarna #Stockholm

Crazy bunch, lovely people! #Stockholm

Rooftop partying! #slakthuset!

Party ghosts! #slakthuset

juli

Vandaag verkenden we Södermalm. Ellen speelde gids en liet ons mooie panorama’s van de stad zien. Daarna namen we de boot richting Djurgården en wandelden we langs Strandvägen, een mooie boulevard. Daar dronken we ook een glaasje alcohol op een gezellig ponton.

’s Avonds gingen we eten bij Berns Asiatiska, een vermaard sushirestaurant in een prachtige setting. Wat we niet wisten… was dat het een re-te-duur restaurant was.

We bestelden hoofdgerechten die qua omvang meer weg hadden van voorgerechten, betaalden en dropen daarna stilletjes af. Met honger. Zonder fooi. (Sorry) (Het was wel heel lekker)

#Koreaanse tartaar: lekker en mooi, maar te weinig! ;-p #bernsasiatiska #Stockholm

Een foto die is geplaatst door Laurens M (@agmjbe) op

We stopten nog bij een gratis plaatselijk rockfestivalletje. Daar staken we onszelf vol met snoep en goedkope streetfood.

juli

Vanmorgen verkende ik Södermalm ook nog even op m’n eentje, daarna ontmoette ik de dames in een straat vol food trucks voor een hapje.

Vervolgens bezochten we Rosendals Trädgård op het eiland Djurgården, een mooie tuin waar bloemen, gewassen, groenten en fruit biologisch geteeld worden.

#rosendalsträdgård #stockholm

Een foto die is geplaatst door Laurens M (@agmjbe) op

Tijdens de terugweg kregen we een stevige vlaag regen te verduren. Daarom namen we de bus terug naar het hotel, fristen we onszelf wat op en aten we een verkwikkende burger bij Vigårda, een bekende (en gezellige) Zweedse burgerketen.

’s Avonds dronken we nog een cocktail bij Gården. Ik vergezelde Ellen nog even tot aan haar bushalte, en daarna maakte ik nog een avondwandeling op m’n eentje in de buurt van Gamla Stan. Ik kreeg maar niet genoeg van de mooie stad en haar prachtige panorama’s.

Laatste avondwandeling. 🙁 Mooi uitzicht op het #stadshuset. 🙂 #Stockholm

juli

Laatste dag. Damn! Dat is voorbij gevlogen. De dames wilden nog wat shoppen. Daarom maakte ik op m’n eentje nog een wandeling in Östermalm.

Ik bezocht ook nog het boeiend historisch museum, maar daarna kon ik toch ook de drang niet weerstaan om een “souvenirtje” te gaan zoeken. *kuch*

In Zweden ook een paar Souvenirs gekocht voor – euhm – mezelf… *kuch* #Sandqvist #Stockholm

Een foto die is geplaatst door Laurens M (@agmjbe) op

In de namiddag aten we samen met Ellen nog een hapje op een dakterras met een zot panorama. Daarna namen we de bus terug richting luchthaven. Vaarwel Ellen, vaarwel mooie stad!

juli

Ik voelde het al in Stockholm: er is iets mis met m’n oog. Ontstoken, vrees ik. Toen ik vandaag opstond, leek ik op een schilderij van Picasso. Helaas niet z’n beste werk.

’s Avonds maakten ik, Vero, m’n broer, m’n nonkel en m’n tante een wandeling over de vest. We passeerden ook even langs het knusse huisje dat Vero heeft gekocht, en daarna sloten me af met – *kuch* – wijn en koffie…

juli

Eerste werkdag. Gaziljoen mails in de inbox. Meh.

’s Avonds ging ik met de hele familie naar het huisje kijken dat m’n neef Bert en z’n vriendin Sarah onlangs hebben gekocht. Dat komt daar dik in orde! We kregen ook lekkere wijn en een chocolademoelleux voorgeschoteld: bonuspunten!

juli

Weet je wat, Laurens? Neem anders 1500 foto’s in Stockholm en haal het in je hoofd om die allemaal individueel te bewerken. Sounds like a plan! Freggin’ monnikenwerk in het verschiet.

Stockholm in 101 beelden FB

juli

Allemaal goed en wel, Pokémon Go, maar de app crasht constant en de servers zijn overbelast. Op die manier is er weinig ‘Go’ aan. Los het op jongens. Ik laat het even links liggen…

Pokémon Go - Pidgey

juli

Vandaag nog eens sushi gegeten. Dat doet me denken aan Berns Asiatiska in Zweden. Reteduur, remember? 7 freggin‘ euro voor een stukje (!) sushi. Daar heb ik in de Carrefour een hele rol voor hoor! Ook lekker!

Jeej, BBQ in Nijlen vandaag, met de hele familie en nog wat extra volk!

We speelden wat Kubbs – een nieuwe vaste waarde tijdens tuinfeesten, denk ik – en daarna aten we tot we niet meer konden en tot de muggen ons op begonnen te vreten!

Kubbs

Leuk artikel?

There's more where that came from. Volg AGMJ via mail en mis niets!

Genoten van deze blogpost? Deel ‘m!

Laat hier je reactie achter. Ik ben benieuwd!