Skip to main content

2020. What the hell just happened? Ik hoef jullie niet te vertellen dat we een taai jaar achter de rug hebben met ups en downs op veel vlakken. Bedankt, corona.

Ook in blogland was het een bizar jaar. Het is lang geleden dat ik nog zo weinig geblogd heb – om verschillende persoonlijke redenen – maar mijn blog heeft in 2020 ironisch genoeg meer bezoekers gehad dan ooit.

Mijn sociale netwerken draaiden dan weer op een laag pitje: ik kon het niet opbrengen om systematisch te posten in m’n vrije tijd. Life.

Dusss… waar eindigen we dan eigenlijk? Hoe heb ik het er over het algemeen vanaf gebracht vorig jaar? Heb ik mijn blogdoelen voor 2020 bereikt of net voor geen meter?

Verder blik ik graag even vooruit met een stel nieuwe doelen voor 2021. The show must go on. Benieuwd? Lees dan snel verder!

Mijn AGMJ blogresultaten voor 2020 en blogdoelen voor 2021 - door Laurens M - via AGMJ

Hoe presteerde AGMJ in 2020: The Good

Ongezien veel bezoekers dankzij corona

In 2019 trok mijn blog vooral bezoekers aan dankzij berichten over reizen en citytrips. Half maart – toen de eerste lockdown begon – zag ik mijn blogverkeer dan ook kelderen tot ¼ van wat het was. Ouch.

Op slag googelden mensen geen reizen en citytrips meer. Wat hield mensen dan wel bezig? Online spelletjes om samen met vrienden en familie te spelen, bedacht ik me. Ik schreef er een blogpost over, en deze werd een ongezien succes in Google (voor mijn blog).

Waar mijn verkeer tijdens de eerste lockdown kelderde, scheerde het hoge toppen tijdens de tweede lockdown, met honderden bezoekers per dag. Ik blij! Om die tendens verder te zetten, schreef ik ook een blogpost over bordspellen die je met 2 kunt spelen. Deze moet nog aan invloed winnen.

The results are in:

  • Gebruikers: in 2020 bezochten 65.847 mensen mijn blog, ten opzichte van 30.328 in 2019 (een stijging van 117,12%!). Mijn doel was 50.000 bezoekers halen in 2020.
  • Sessies: al die mensen tezamen kwamen in totaal 74.277 keer langs in 2020, ten opzichte van 34.771 keer in 2019 (een stijging van 113,62%!). Mijn doel was 50.000 sessies halen in 2020.
  • Paginaweergaven: in totaal bekeken die mensen 115.585 pagina’s in 2020, ten opzichte van 52.724 pagina’s in 2019 (een stijging van 119,23%!). Mijn doel was 75.000 paginaweergaven halen in 2020.

Mijn AGMJ blogresultaten voor 2020 en blogdoelen voor 2021 - AGMJ - Gebruikers sessies paginaweergaven

Van de 65.847 mensen die mijn blog bezochten in 2020, kwamen er 53.342 (81%) via zoekmachines zoals Google. In 2019 trok ik 25.349 mensen aan via zoekmachines.

Ik heb dus redelijk onverwacht mijn blogdoelen vlotjes gehaald. Hopelijk kan ik dit aanhouden in 2021, maar ik heb er wel wat schrik voor.

Zoeken mensen minder naar spelletjes in 2021 en terug meer naar reizen? Of blijft de pandemie ook dominant in 2021? Ik ga m’n eieren alvast in verschillende manden leggen. Vertel mij eens, wat wil jij eigenlijk lezen in 2021?

Mailinglijst blijft groeien

In 2020 heb ik – waar ik kon – manieren opgezet om nog extra nieuwsbriefabonnees te krijgen, vooral via pop-ups en leuke downloads (bvb. e-books en reisgidsen).

Mijn mailinglijst groeide daardoor van 470 naar 630 abonnees. Blijkbaar heb ik vorig jaar geen doel vooropgesteld voor de groei van m’n mailinglijst. Daar gaan we dit jaar verandering in brengen!

Mijn AGMJ blogresultaten voor 2020 en blogdoelen voor 2021 - AGMJ - Mailinglijst

Eerste centjes verdiend met affiliate marketing

Ik heb sinds 2019 twee voorname ‘affiliate partners: booking.com en bol.com. Als je via mijn blog iets bij hen boekt of koopt dan krijg ik daar een kleine commissie op (en nee hoor, dat kost jou niets extra).

Het plan was om vooral via m’n reisblogs inkomsten te genereren, maar dat plan heeft corona uiteraard serieus om zeep geholpen. Welgeteld niemand heeft sinds de pandemie nog een deftige reis geboekt via m’n blog.

Waarom affiliate marketing dan bij ‘The Good‘ staat? Wel, ik heb via bol.com een eerste uitbetaling van € 13,72 ontvangen. Peanuts uiteraard, maar wel de allereerste centen die ik ooit via m’n blog verdiende! Toch een beetje trots op…

Webshop ingericht

Ik wou in 2020 een webshop inrichten, 5 e-books commercialiseren en 1 online cursus maken. De webshop is een feit, en ik heb 2 reisgidsen gecommercialiseerd (Kopenhagen en Nice), maar toen corona z’n ding deed heb ik gewacht met de overige 3.

Ik ben ook alvast gestart met het uitwerken van een online cursus, maar da’s écht véél werk. Dit kon er in 2020 even niet meer bij, maar wil ik zéker terug oppikken als ik de tijd vind.

De webshop is voor mij een grote plus, want dit is toch wel wat zoeken, ook al heb ik geen enkele reisgids verkocht in 2020. Overmacht of desinteresse? Dat zal ik hopelijk in 2021 ontdekken.

AGMJ webshop

Hoe presteerde AGMJ in 2020: The Bad

Poverste blogfrequentie ooit

In 2019 plaatste ik 20 blogartikelen online. Ik vond dat toen weinig… Haha. Enter 2020. Vorig jaar schreef ik er slechts 10. Pijnlijk. Zeer pijnlijk.

Het is echt een wonder dat ik m’n verkeersdoelen voor 2020 gehaald heb, en dat dat bijna volledig te danken is aan 1 strategisch slim gepubliceerde blogpost over spelletjes.

25 zou moeten lukken in 2021, toch? Liefst meer, veel meer. Al zal ik altijd kwaliteit boven kwantiteit verkiezen.

Online social distancing

Terwijl de wereld hoe langer hoe meer op social zit, lijkt m’n blog hoe langer hoe minder impact te hebben op sociale netwerken. Omdat ik er te weinig in investeer, that is. Ahum.

In 2020 trok ik 2.315 bezoekers(sessies) aan via social, in 2019 waren dat er nog 3.624:

  • 1.659 via Pinterest
  • 571 via Facebook
  • 69 via Instagram
  • 11 via Twitter

Mijn AGMJ blogresultaten voor 2020 en blogdoelen voor 2021 - AGMJ - Sociaal verkeer

Mijn sociale mediakanalen op zich groeiden ook amper:

  • Ik wou in 2020 van 216 naar 260 volgers gaan op Facebook, maar strandde op 230.
  • Ik wou in 2020 van 226 naar 275 volgers gaan op Instagram, maar strandde op 265.
  • Ik wou 3.000 bezoekers via Pinterest in 2020, en trok er 1.659 aan.

Ik zei vorig jaar al dat social geen prio is voor mij, omdat ik vooral wil doen wat ik graag doe, en dat blijft ook in 2021 zo, I guess. Het liefst zou ik Pinterest en Facebook zien groeien, de grootste verkeersbronnen.

Het kanaal dat ik privé het meest gebruik – Instagram – zie ik mezelf niet echt meteen omzetten in een volwaardig ‘influencerkanaal’. Ik weet ook niet of ik dat wil, eerlijk gezegd. We zullen zien.

Weinig vaste lezers

Ik ‘copypaste‘ hier even wat ik in 2019 onvoldoende gedaan heb, want het geldt evengoed voor 2020. Ik heb in 2020 niet:

  • consistent gepubliceerd
  • zwaar ingezet op social
  • vaak m’n tronie laten zien
  • vaak een blik achter de scherm getoond
  • vaak puur persoonlijke ervaringen gedeeld

Resultaat? Ik heb geen vaste lezers. Baal ik wel een beetje van. Ik mis de leuke comments van weleer, al is die trend voorgoed voorbij vrees ik.

Mijn wensen en ambities voor 2021: The Goals

Meer verkeer

Steeds meer blogverkeer? Daar haal ik stiekem veel voldoening uit, heb ik al gemerkt. Dus die trend wil ik dan ook verderzetten. Hoewel 2021 nog erg onzeker is, wil ik toch ambitieuze doelen stellen (die uiteraard realistisch zijn):

  • Gebruikers: ik wil in 2021 80.000 bezoekers aantrekken (ten opzichte van 65.847 mensen in 2020)
  • Sessies: ik wil dat al die bezoekers samen in 2021 100.000 keer langskomen (ten opzichte van 74.277 in 2020)
  • Paginaweergaven: ik wil dat m’n pagina’s in 2021 in totaal 140.000 keer bekeken worden (ten opzichte van 115.585 keer in 2020)

Blogfrequentie opdrijven

Ooit gaat het mij lukken, frequenter bloggen. Is 2021 dat jaar? Ik hoop het van harte. Ik wil mijn blogfrequentie opdrijven naar een absoluut minimum van 25 publicaties in 2021. Liefst meer.

Persoonlijker bloggen, maar dan écht deze keer

Komaan Laurens: vaker zwammen over persoonlijke dingen, m’n online dagboek ‘The Gentle Journal‘ nieuw leven inblazen, ’n keertje vloggen of video posten… Dat moet toch lukken in 2021?

Centje bijverdienen

Ik heb in 2020 m’n eerste euro’s verdiend met bloggen, letterlijk. Da’s tof, maar het mag natuurlijk steeds ietsje meer zijn. Mijn doelen voor 2021?

  • 3 e-books commercialiseren
  • 1 online cursus maken
  • € 200 verdienen met affiliate marketing
  • € 200 op andere manieren (webshop of samenwerkingen)

’t Zou tof zijn. De kers op de taart!

Socialer worden

Ik blijf focussen op de essentie: m’n blog. Maar social is natuurlijk iets om rekening mee te houden. Geen prio, maar het zou fijn zijn om meer verkeer via Facebook en Pinterest te krijgen. De doelen?

  • Facebook: ik wil in 2021 van 230 naar 260 volgers gaan
  • Instagram: ik wil in 2021 van 265 naar 290 volgers gaan
  • Pinterest: ik wil in 2021 2.700 bezoekers aantrekken via Pinterest, ten opzichte van 1.659 in 2020

’t Is iets, toch?

Meer mail

Ik geloof sterk in de kracht van e-mail om een band op te bouwen met lezers en bezoekers. Ik wil m’n nieuwsbrief in 2021 dan ook vernieuwen en verbeteren en m’n mailinglijst verder doen groeien.

De doelen:

  • Ik wil m’n mailinglijst in 2021 doen groeien van 630 naar 800 abonnees.
  • Ik wil in 2021 350 bezoekers(sessies) via mailings

Veel succes gewenst, future self!

Leuk artikel?

There's more where that came from. Volg AGMJ via mail en mis niets!

Wat zijn jouw blogdoelen voor 2021?

Zo, dat waren mijn blogresultaten en blogdoelen voor 2021. Wat vond je ervan? Alle tips, feedback en suggesties welkom!

Heb je zelf een blog? Ja? Mooi zo! Hoe presteerde jouw webstek vorig jaar? Wat waren jouw grootste uitdagingen? En wat zijn jouw blogdoelen voor 2021?

Deel ze zeker in een reactie onderaan deze blogpost. Ik ben benieuwd!

2 Reacties

Laat hier je reactie achter. Ik ben benieuwd!