Skip to main content

Hoppa! Er is weeral een blogjaar voorbij. Hét perfecte moment om even bewust stil te staan bij mijn blogresultaten voor 2019 en te evalueren wat er anders of beter kan.

Hoe heb ik het er eigenlijk vanaf gebracht vorig jaar? Heb ik mijn blogdoelen voor 2019 bereikt? Waarom wel of niet? Spannend!

Verder blik ik graag even vooruit met een stel nieuwe doelen voor 2020. Ik wil er weer volop tegenaan gaan!

Benieuwd? Lees dan snel verder!

Mijn AGMJ blogresultaten voor 2019 en blogdoelen voor 2020 - door Laurens M - via AGMJ.be - 2018

Hoe presteerde AGMJ in 2019: The Good

Véél meer bezoekers

In 2019 wou ik mijn bezoekersaantallen netjes doen stijgen, vooral via Google. Daarom heb ik sterk – misschien iets te sterk? – ingezet op topics waar mensen vaak naar zoeken in Google (citytrips, grooming, reviews, enz.). De resultaten liegen niet:

  • Gebruikers: in 2019 bezochten 30.328 mensen mijn blog, ten opzichte van 6.677 in 2018 (een stijging van 354,22%!). Mijn doel was 9.000 bezoekers halen in 2019.
  • Sessies: al die mensen tezamen kwamen in totaal 34.771 keer langs in 2019, ten opzichte van 7.653 keer in 2018 (een stijging van 354,34%!). Mijn doel was 10.000 sessies halen in 2019.
  • Paginaweergaven: in totaal bekeken die mensen 52.724 pagina’s in 2019, ten opzichte van 10.321 pagina’s in 2018 (een stijging van 410,84%!). Mijn doel was 12.500 paginaweergaven halen in 2019.

Van de 30.328 mensen die mijn blog bezochten in 2019, kwamen er 25.349 (83,5%) via zoekmachines zoals Google. In 2018 trok ik 4.228 mensen aan via zoekmachines.

Ik zou dus wel durven beweren dat ik m’n blogdoelen in verband met verkeer verpulverd heb. Hopelijk kan ik die groei aanhouden in 2020!

Meer succes via Pinterest

Een van m’n favoriete sociale mediakanalen is Pinterest. Ik zag er vorig jaar het potentieel al van in voor m’n blog om inspiratie te delen en bezoekers aan te trekken.

Ik heb dit jaar dan ook iets meer werk gemaakt van mijn Pinterest-pagina en heb ook meer gepind dan voorheen. Mijn doel was om in 2019 500 bezoekers aan te trekken via Pinterest. Dat zijn er uiteindelijk 1.807 geworden.

Mailinglijst in volle groei

Ook in 2019 nam ik me voor om mijn mailinglijst serieus verder te laten groeien. Hoe ik dat deed? Via knoppen op de website, pop-ups en lead magnets.

Wat is een lead magnet? Dat is iets waardevols dat je mensen biedt in ruil voor hun e-mailadres / inschrijving op je nieuwsbrief. In mijn geval waren dat vooral e-books over citytrips en fotografie.

Op die manier heb ik m’n nieuwsbriefabonnees opgedreven van 82 naar 470. Ik heb m’n mailinglijst met andere woorden vervijfvoudigd. Netjes!

Aan de slag met affiliate marketing

Bloggen is voor mij altijd een leuke hobby geweest, maar sinds dit jaar zag ik ook de kans om een centje bij te verdienen met m’n blog via affiliate marketing. Why not, right?

Ondertussen ben ik dan ook zelfstandige in bijberoep geworden om hier verder mee aan de slag te gaan. Spannend!

Wat is affiliate marketing ook alweer? Wel, in m’n blog posts verwerk ik sinds kort soms relevante (!) links naar websites zoals bol.com of booking.com.

Als mensen via mijn blog terecht komen op die websites en vervolgens een aankoop doen, dan krijg ik daar een kleine commissie op. Leuke bijverdienste!

Op dit moment hebben er al enkele mensen via mijn blog reizen geboekt, maar ik krijg daar pas commissie voor uitbetaald nadat die reizen ook effectief achter de rug zijn. Logisch.

Voorlopig heb ik daarom welgeteld € 0 verdiend sinds mijn start eind oktober 2019 – al hangt er al wel wat in de lucht – maar ik ga dit uiteraard volop verder uitbouwen, bijvoorbeeld via online cursussen of e-books!

Hoe presteerde AGMJ in 2019: The Bad

Povere blogfrequentie

Vorig jaar was blogfrequentie een positief punt. Ik sloot 2018 af met in totaal 32 publicaties. (Jep, da’s veel voor mij.) Laat ons zeggen dat ik hervallen ben: in 2019 plaatste ik 20 artikelen online.

Ik was in feite héél goed bezig tot eind mei, maar daarna heb ik héél veel tijd gespendeerd aan m’n bijberoep voorbereiden, een online cursus maken, reizen en – wel – leven? Combineer dat met een “najaarsdip” van formaat en je goede voornemen is om zeep!

Dat gezegd zijnde heb ik met minder publicaties wel véél meer bezoekers aangetrokken. Laat ons zeggen dat ik in 2019 strategisch en efficiënt geweest ben. Ahum. Jup, het mag weer wat meer zijn in 2020, maar zoals steeds: kwaliteit boven kwantiteit!

Ben ik wel sociaal genoeg voor social?

Ben ik wel sociaal genoeg voor social… Ik vroeg het me vorig jaar af, en ik vraag het me nu opnieuw af. In 2019 trok ik 3.624 bezoekers (sessies) naar m’n blog via sociale media, ten opzichte van 1.427 in 2018:

  • 2.133 via Pinterest
  • 1.410 via Facebook
  • 37 via Instagram
  • 32 via Twitter

Ok, dat zijn er in totaal 2.200 meer dan vorig jaar, maar het blijft wat triest als jaarresultaat vind ik zelf. Mijn sociale mediakanalen op zich groeiden ook amper (met uitzondering van Pinterest):

  • Ik wou in 2019 van 194 naar 250 volgers gaan op Facebook, maar strandde op 216.
  • Ik wou in 2019 van 192 naar 250 volgers gaan op Instagram, maar strandde op 226.
  • Ik wou 500 bezoekers via Pinterest in 2019, en trok er 1.807 aan.

Ik stop héél veel tijd in het maken van blogartikels, en die artikels delen op social lukt nog net, maar anno 2019-2020 moeten die sociale kanalen ook écht leven met eigen content. En daar, jongens en meisjes, daar heb ik vaak geen zin meer in na m’n werk.

Ik wil het een kans geven, maar het staat niet bovenaan mijn lijstje met prio’s… Dat belooft voor 2020!

Weinig vaste lezers

Ik heb in 2019 WEL:

  • zwaar getimmerd aan de vindbaarheid van m’n blog
  • artikels geschreven waar mensen écht naar op zoek zijn

Ik heb in 2019 NIET:

  • consistent gepubliceerd
  • zwaar ingezet op social
  • vaak m’n tronie laten zien
  • vaak een blik achter de scherm getoond
  • vaak puur persoonlijke ervaringen gedeeld

Het resultaat? Veel mensen vinden m’n blog, lezen de info die hen interesseert, en… verdwijnen vervolgens voorgoed. Ik ben er nog niet echt in geslaagd om een band op te bouwen met m’n lezers. En dat mis ik toch wel een beetje…

Wie zijn jullie? Wat vinden jullie? Wat zijn jullie tips en tricks?

Mijn wensen en ambities voor 2019: The Goals

Meer verkeer

Zoveel meer bezoekers in 2019? Dat smaakt naar meer! Ik heb mijn blogdoelen qua verkeer verpulverd in 2019, dus mijn doelen voor 2020 zijn iets minder voorzichtig en iets ambitieuzer dan vorig jaar (maar nog steeds realistisch!):

  • Gebruikers: ik wil in 2020 50.000 bezoekers aantrekken (ten opzichte van 30.328 mensen in 2019)
  • Sessies: ik wil dat al die bezoekers samen in 2020 50.000 keer langskomen (ten opzichte van 34.771 in 2019)
  • Paginaweergaven: ik wil dat m’n pagina’s in 2020 in totaal 75.000 keer bekeken worden (ten opzichte van 52.724 keer in 2019)

Blogfrequentie opdrijven

Kwaliteit gaat boven kwantiteit, maar ik wil in 2020 mijn blogfrequentie terug op het peil van 2018: 32 publicaties. Naast lange publicaties die veel verkeer aantrekken, wil ik ook wat kortere zaken delen. Alle ideeën zijn meer dan welkom!

Meer personal touch

Misschien is dit eerder een oefening in zelfvertrouwen dan een blogdoel, maar ik wil m’n blog in 2020 persoonlijker maken:  meer persoonlijke outfits tonen, vaker zwammen over persoonlijke dingen, m’n online dagboek ‘The Gentle Journal‘ nieuw lezen inblazen. En waarom eens geen videootje? Wordt lachen… Ahum.

Nog creatiever zijn

Vorig jaar schreef ik:

Ik wil experimenteren met kortverhalen, poëzie en andere literaire experimenten. En ik wil foto’s nemen en tonen van onzinnige maar kunstzinnige dingen, omdat het kan!

Is daar iets van in huis gekomen? Voor geen meter… Wil ik daar verandering in brengen? Graag!

Centje bijverdienen

Ik ben zelfstandige in bijberoep geworden, en dat kost – ironisch genoeg – wel een som geld: inschrijving, provinciebelasting, sociale bijdragen, boekhouder, enz.

Ik beschouw het voorlopig als een dure hobby, maar zou op termijn toch graag break-even draaien om vervolgens wat winst te maken via samenwerkingen, online e-books en cursussen én via affiliate marketing.

Mijn doelen voor 2020?

  • 1 online cursus maken
  • een webshop inrichten
  • 5 e-books commercialiseren
  • € 400 binnenhalen (hoeft geen winst te zijn)

Moet lukken, toch, future self?

Let’s get social dan maar zekers?

Sociale media voelen nu een beetje aan als een noodzakelijk kwaad – ik blog liever – maar wie weet ga ik er wel meer van houden als ik een “proces” vind. Het is geen prio, maar ik wil er in 2020 wel iets meer mee doen dan in 2019.

  • Facebook: ik wil in 2020 van 216 naar 260 volgers gaan
  • Instagram: ik wil in 2020 van 226 naar 275 volgers gaan
  • Pinterest: ik wil in 2020 3000 bezoekers aantrekken via Pinterest, ten opzichte van 1.807 in 2019

Groei is groei. Nah.

Leuk artikel?

There's more where that came from. Volg AGMJ via mail en mis niets!

Wat zijn jouw blogdoelen voor 2020?

Zo, dat waren mijn blogresultaten en blogdoelen voor 2020. Wat vond je ervan? Alle tips, feedback en suggesties welkom!

Heb je zelf een blog? Ja? Mooi zo! Hoe presteerde jouw webstek vorig jaar? Wat waren jouw grootste uitdagingen? En wat zijn jouw blogdoelen voor 2020?

Deel ze zeker in een reactie onderaan deze blogpost. Ik ben benieuwd!

Laat hier je reactie achter. Ik ben benieuwd!